Każdego roku na polskich drogach dochodzi do licznych wypadków komunikacyjnych, w których uczestniczą pojazdy komunikacji zbiorowej. Pasażerowie autobusów, pociągów i tramwajów odnoszący obrażenia w feralnych zdarzeniach drogowych mają prawo do dochodzenia licznych roszczeń odszkodowawczych. Jak zawalczyć o najwyższe odszkodowania komunikacyjne? Czy warto korzystać z usług fachowego pełnomocnika? O tym wszystkim powiemy w dalszej części artykułu.

Od kogo dochodzić odszkodowania za wypadek w komunikacji zbiorowej?

Poszkodowany pasażer niezależnie od okoliczności w jakich doszło do wypadku ma prawo do dochodzenia należnej rekompensaty pieniężnej. Co do zasady podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę roszczeń jest właściciel pojazdu, którym poruszał się pasażer. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy do wypadku doszło na skutek zderzenia z innym pojazdem ruchu drogowego. Wówczas odpowiedzialność za wypłatę świadczeń przejmuje sprawca wypadku. Poszkodowani ze zgłoszeniem szkody zawsze występują do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, u którego winny wypadku wykupił polisę OC.

O jakie roszczenia może ubiegać się poszkodowany pasażer?

Odszkodowania komunikacyjne dla pasażerów komunikacji zbiorowej obejmują szeroki katalog świadczeń. Każdy poszkodowany w zależności od doznanych obrażeń może wnioskować o:

  • zadośćuczynienie za doznany ból i cierpienie psychiczne, fizyczne
  • zwrot kosztów poniesionych na leki, rehabilitację, konsultacje specjalistyczne, transport, dodatkową opiekę na czas rekonwalescencji
  • zwrot kosztów związanych z przekwalifikowaniem zawodowym
  • wyrównanie z tytułu utraconego dochodu
  • rentę uzupełniającą

Jak zgłosić swoje roszczenia do ubezpieczyciela?

Każdy poszkodowany pasażer chcący dochodzić odszkodowania ma obowiązek zgłosić swoją szkodę do właściwego Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Zawiadomienie musi obejmować dane poszkodowanego, dane sprawcy, okoliczności wypadku, a także obszerne uzasadnienie wpływu zdarzenia na życie i zdrowie pasażera. Zgłoszenie powinno zawierać obszerną dokumentację medyczną, która potwierdzi argumenty zawarte w uzasadnieniu. Negocjacje z ubezpieczycielem nie są proste, dlatego bez odpowiedniego przygotowania możemy narazić się na drastyczne obniżenie należnych roszczeń odszkodowawczych. Poszkodowani pasażerowie mogą skorzystać z pomocy doświadczonej kancelarii odszkodowawczej. Jest to jedyny sposób na rzetelną obsługę interesów poszkodowanego i pewność, że prowadzone negocjacje skutkować będą wypłatą godnego odszkodowania. Doświadczone kancelarie zawsze rozliczają się z klientem na zasadzie efektu pobierając prowizję dopiero po skutecznym uzyskaniu wysokiego świadczenia. Dzięki temu pasażer nie jest narażany na żadne koszty, a wynagrodzenie prowizyjne stanowi swoistą motywację do działania dla kancelarii odszkodowawczej. Z usług prawnika warto też skorzystać, kiedy ubezpieczyciel zaniżył przyznane odszkodowanie i stajemy przed koniecznością skierowania sprawy na etap postępowania sądowego. Fachowa reprezentacja to gwarancja sukcesu w nawet najbardziej skomplikowanych szkodach osobowych.