W poradnikach odszkodowawczych bardzo często jest mowa o kierowcach biorących udział w zdarzeniach drogowych. Warto podkreślić, że prawo do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych mają tez pasażerowie. W niniejszym artykule opiszemy po krótce o jakie świadczenia mogą ubiegać się pasażerowie i jak postępować, by uzyskać godne środki pieniężne.
Do kogo zwrócić się po należne odszkodowanie?
Bardzo istotną kwestią przy dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych jest ustalenie odpowiedzialności za szkodę. Przyjęto, że spoczywa ona na posiadaczu pojazdu, z którym poruszał się poszkodowany. Wyjątkiem są wypadki, w których sprawcą jest kierowca z innego pojazdu, w takich sytuacjach mamy prawo dochodzenia odszkodowania bezpośrednio z jego polisy OC. Jeśli jednak sprawcą jest kierowca, w którego pojeździe przebywaliśmy możemy dochodzić rekompensaty z jego ubezpieczenia OC. Jak widać niezależnie od tego kto był sprawcą wypadku pasażer ma zawsze prawo do dochodzenia odszkodowania. W sytuacji, gdy sprawca zdarzenia nie posiadał ważnej polisy OC podmiotem zobowiązanym do wypłaty roszczeń jest Ubezpieczeniowy Funduszu Gwarancyjny. Warto jeszcze wspomnieć o przyczynieniu się do powstania wypadku. W sytuacji, gdy pasażer poruszał się w pojeździe sprawcy, który był pod wpływem alkoholu ubezpieczyciel może obniżyć należne odszkodowanie. Dzieje się tak w sytuacjach, gdy TU udowodni, że pasażer był świadom, iż kierowca znajduje się w stanie nietrzeźwości lub sam spożywał z nim alkohol. Przy takich okolicznościach ubezpieczyciel ma prawo do zredukowania wysokości należnego odszkodowania.
Jak uzyskać godne odszkodowanie?
Pasażer ma prawo do dochodzenia szerokiego katalogu roszczeń odszkodowawczych, a obejmuje on m. in. odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu, zadośćuczynienie, zwrot kosztów leczenia i innych wydatków, wyrównanie z tytułu utraconego dochodu, rentę. W zależności od wpływu wypadku na zdrowie i życie pasażera katalog należnych roszczeń jest ustalany indywidualnie. W celu zgłoszenia szkody pasażer jest zobowiązany do złożenia stosownego wniosku u właściwego Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Do zgłoszenia należy dołączyć wszelką posiadaną dokumentację w sprawie m. in. historię choroby, rachunki, notatkę policyjną lub oświadczenie sprawcy. Im szerzej udokumentowany wpływ wypadku na życie poszkodowanego, tym większa szansa na wysokie środki odszkodowawcze. Dochodzenie odszkodowania nie jest rzeczą łatwą, dlatego jeśli nie czujemy się na siłach prowadzić negocjacje z Towarzystwem Ubezpieczeniowym warto zlecić prowadzenie sprawy doświadczonej kancelarii odszkodowawczej. Po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel ma 30 dni na podjęcie decyzji co do wypłaty odszkodowania.