Od 1 kwietnia 2015 roku działają nowe przepisy dotyczące likwidacji szkód z OC sprawcy. Co konkretnie wprowadziły dla uczestników ruchu drogowego?

Ubezpieczenie OC - ustalenia ogólne

Ubezpieczalnie od teraz wyliczają odszkodowania na podstawie dostępnych części. Gdy po wypłacie odszkodowanie okaże się, że wypłata nie pozwala na przywrócenie pojazdu do stanu sprzed wypadku, to Zakład Ubezpieczeń na nasz wniosek wskazuje warsztat w okręgu naszego miejsca zamieszkania, który przeprowadza naprawę za cenę wskazaną w kosztorysie. W kosztorysie likwidatorzy uwzględniają już tylko nowe części niezależnie od wieku pojazdu. Przed zmianami wycena Ubezpieczycieli zawsze uwzględniała zużycie pojazdu – obecnie nie spotykamy się już z tzw. urealnieniem na części, które często wynosiło nawet 60 %.

Poszkodowani już znacznie częściej są informowani o możliwości otrzymania rekompensaty za utratę wartości handlowej pojazdu po szkodzie. Według obecnych wytycznych Ubezpieczyciele są do tego zobowiązani.

Pojazd zastępczy

Na koniec kwestia pojazdu zastępczego. Towarzystwa zapewniają poszkodowanemu pojazd zastępczy. Niezależnie od tego czy i jak ktoś pracuje oraz czy dysponuje inną formą komunikacji. Pojazd zastępczy po prostu się należy.

Wyższe odszkodowania to wyższe ceny ubezpieczeń. Wg ekspertów rok 2015 oznacza koniec wojny cenowej. Co przyniesie przyszłość zobaczymy. Jednakże pomimo powyższych ulepszeń i restrykcji na rynku ubezpieczeń jak donosi najnowszy raport Rzecznika Finansowego coraz więcej jest zgłaszanych skarg na to, że Bezpośrednia Likwidacja Szkód, która miała być lekarstwem na całe zło – jest nierzadko jedynie kolejnym instrumentem do pomniejszenia należnego odszkodowania. Oczekujemy zatem na wystąpienie Rzecznika w tym zakresie.

ZNAJDŹ NAS:

FACEBOOK