Pracownik, który uległ wypadkowi w drodze do pracy lub z pracy ma prawo ubiegać się o świadczenie. Takie zdarzenie musi zostać niezwłocznie zgłoszone pracodawcy. Procedura zgłoszenia wypadku różni się od procedury wypadku w pracy. Głównie tym, że pracodawca nie jest zobligowany do powołania zespołu powypadkowego.

Czym jest wypadek w drodze do pracy lub z pracy?

Definicja wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest zawarta w art. 57b ust. 1 o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (ustawa z 17.12.1998, Dz. U. z 2016 r. poz. 887). Wedle tejże ustawy jest to zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia bądź innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, gdy pokonywana droga była najkrótsza i nie została przerwana.

W niektórych sytuacjach mimo nie zaistnienie przesłanek, dane zdarzenie kwalifikowane jest jako wypadek w drodze do pracy lub z pracy. Po pierwsze takie zdarzenie jest wypadkiem pomimo tego, iż droga zostanie przerwana. Jednakże przerwa musi być życiowo uzasadniona a czas nie może przekraczać granic potrzeby. Po drugie droga ta nie była drogą najkrótszą. Oznacza to, że była pod względem komunikacyjnym najdogodniejsza dla poszkodowanego pracownika.

Natomiast zgodnie z przepisem ust. 57b ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach za drogę do pracy lub z pracy uważa się także miejsce lub miejsca:

  • innego zatrudnienia z tytułu ubezpieczenia rentowego,
  • innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia,
  • zwykłego wykonywania funkcji, zadań zawodowych albo społecznych
  • zwykłego spożywania posiłków,
  • odbywania nauki lub studiów.

Procedura zgłoszenia wypadku

Zdarzenie uznaje się za wypadek w drodze z pracy lub do pracy gdy zostaną przedłożone następujące dokumenty:

  1. oświadczenie osoby poszkodowanej (pracownika) lub członków rodziny i świadków, w którym określa się czas, miejsce i okoliczności wypadku
  2. dowody i informacje podmiotów badających zarówno okoliczności jak i przyczyny wypadku, w tym również podmioty udzielające pierwszej pomocy,
  3. ustalenia sporządzającego kartę wypadku.

Zgłoszenie wypadku dokonuje się na formularzu tzw. karcie wypadku . Karta wypadku zawiera wszystkie okoliczności i przyczyny wypadku, które są ustalane na podstawie zebranych dowodów potwierdzających fakty i okoliczności. Pracodawca ma za obowiązek udzielić poszkodowanemu pomocy w tych czynnościach, w tym przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające.

Kartę wypadku sporządza się w terminie 14 dni od zawiadomienia o wypadku w dwóch egzemplarz. Jeden egzemplarz otrzymuje poszkodowany pracownik lub członek rodziny, drugi zostaje dołączony do dokumentacji powypadkowej.