Zgodnie z przepisami prawa polskiego jak i przepisami Unii Europejskiej, każdy pacjent ma prawo żądać od ośrodka medycznego specjalistycznej opieki medycznej. Na czele ochrony praw pacjenta do uzyskania świadczeń zdrowotnych i fachowej opieki stoi ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 186 z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą, każda uprawniona osoba ma prawo do bezzwłocznego uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia. Oczywiście przy pomocy wszystkich dostępnych środków leczenia, pielęgnacji i łagodzenia cierpienia chorego.
Art. 4 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 464 z późn. zm.) wskazuje, iż lekarz ma za obowiązek wykonywać swój zawód na podstawie aktualnej wiedzy medycznej, dostępnych metod i środków zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, w oparciu o zasady etyki zawodowej z należytą starannością. Dodatkowo art. 8 Kodeku Etyki Lekarskiej podkreśla, że lekarz musi przeprowadzić postępowanie diagnostyczne, lecznicze i zapobiegawcze z najwyższą starannością w odpowiednim czasie. Wedle orzecznictwa Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 9 marca 2001 roku, I Aca 124/2001 przez staranność rozumie się dogłębne zbadanie przedmiotu zabiegu leczenia, czyli pacjenta i skutków leczenia.
Co za tym idzie, lekarz w sytuacji popełnienia błędu medycznego lub powstania nieprzewidywalnych powikłań ma obowiązek powiadomić o tym pacjenta lub rodzinę i podjąć wszelkiego rodzaju kroki w celu naprawienia powstałej szkody (art. 21 Kodeks Etyki Lekarskiej).
Łamanie praw pacjenta - co zrobić?
W sytuacji łamania praw pacjenta osoba uprawniona może:
- złożyć skargę do Sekcji ds Skarg i Wniosków
- skierować się do Rzecznika Praw Człowieka
- złożyć wniosek do wojewódzkiej komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych lub do sądu.
ZNAJDŹ NAS: