Amortyzacja części jest problemem dotyczącym niejednego kierowcy likwidującego szkodę z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku.

Powszechna jest również sytuacja, w której przy określaniu wysokości odszkodowania z polisy OC firmy ubezpieczeniowe stosują potrącenia amortyzacyjne nazywane inaczej urealnieniem wartości części bądź merkantylnym ubytkiem ich wartości. Te działania wynikają z tego, że firmy ubezpieczeniowe uważają, iż z uwagi na czas przez jaki pojazd był eksploatowany, jego wiek, rodzaj lub markę trzeba zaktualizować ceny części zamiennych o procentowy współczynnik amortyzacji, gdyż zastosowanie nowych części do naprawy pojazdu, który był używany spowodowałoby bezpodstawne wzbogacenie się poszkodowanego. Kierowcy tracą na tym podwójnie z racji tego, że chcąc mieć nowe części muszą dokładać do nich z własnej kieszeni, oprócz tego decydując się na stare, godzą się na spadek wartości ich samochodów.

Opisana powyżej praktyka jest nieprawidłowa. Komisja Nadzoru Finansowego w wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych wskazała, że zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, w wysokości uwzględniającej celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. Jeżeli zakład ubezpieczeń wykaże, że dokonana naprawa doprowadziła do wzrostu wartości pojazdu, w stosunku do jego wartości sprzed zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego objętego umową, może on pomniejszyć wartość świadczenia o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi.

Uchwałę dotyczącą tej sprawy podjął również Sąd Najwyższy. Z uchwały wynika, że ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty na rzecz poszkodowanego (w razie gdyby poszkodowany tego żądał), w ramach odpowiedzialności z tytułu ubezpieczenia OC posiadacza samochodu, odszkodowania obejmującego uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. I nie ma tu znaczenia fakt używania pojazdu.

Nieusprawiedliwione jest zatem stosowanie potrąceń amortyzacyjnych w każdej sytuacji, kiedy uszkodzone auto było używane. Poszkodowany powinien pamiętać o tym, że zwrot uzasadnionych kosztów nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego samochodu przysługuje na jego żądanie, a nie z urzędu więc powinien się o to się upomnieć.

ZNAJDŹ NAS NA FB