Zakłady ubezpieczeniowe często stosują praktykę obniżenia wartość ubezpieczonego przedmiotu, by zmniejszyć koszty związane z wypłaceniem poszkodowanemu lub rodzinie poszkodowanego odszkodowania lub zadośćuczynienia. W takim wypadku ubezpieczony ma prawo złożyć odwołanie od decyzji wydanej przez zakład ubezpieczeniowy.

Kiedy wystąpić z odwołaniem od decyzji wydanej przez ubezpieczyciela?

Główną podstawą składania odwołania przez ubezpieczonego jest wysokość odszkodowania. W sytuacji, gdy wartość odszkodowania nie jest satysfakcjonująca ubezpieczony może złożyć odwołanie. Taka sama możliwość występuję gdy ubezpieczyciel wyda decyzję odmowną - brak wypłaty odszkodowania. Każda wydana decyzja powinna zawierać klauzurę sądownego dochodzenia roszczeń, które regulują zapisy ustawy o działalności ubezpieczeniowej (z 22 maja 2003 r, Dz. U. z 2015 r. poz. 1206, 1273, 1348. ).

Termin składania odwołania od decyzji wydanej przez ubezpieczyciela

Przepisy nie wskazują wprost terminu odwołania od decyzji.  Termin jest uzależniony od terminu przedawnienia roszczenia umowy ubezpieczenia, który co do zasady wynosi 3 lata.

Forma składania odwołania

Forma odwołania od decyzji jest różnorodna, można odwołać się pisemnie, telefonicznie lub elektronicznie. Jednakże preferowana jest ta pierwsza opcja, ponieważ odwołanie zgłoszone w formie pisemnej trafi bezpośrednio do działu zajmującego się odwołaniami. Tym bardziej występuje większe prawdopodobieństwo, że Zakład Ubezpieczeniowy zmieni wydaną decyzję.

Jakie elementy zawiera odwołanie od decyzji?

Odwołanie powinno zawierać następuję elementy:

  • imię, nazwisko, dane adresowe ubezpieczonego
  • określenie zakładu ubezpieczeń
  • datę i miejsce
  • numer polisy i szkody
  • określenie kwoty i podanie numery bankowego
  • uzasadnienie
  • osobisty podpis

Odwołanie od decyzji nie przyniosło pożądanych skutków?

W sytuacji gdy złożone odwołanie nie przyniesie skutków i zakład ubezpieczeniowy nadal podtrzyma wydaną decyzję. Ubezpieczony ma prawo skierować się do sądu powszechnego, złożyć skargę do Rzecznika Finansowego lub zakończyć sprawę polubownie.