Odszkodowanie od przewoźnika - jak dochodzić roszczeń odszkodowawczych za straty powstałe w wyniku wypadku spowodowanego przez przewoźnika.
W myśl
art. 62 ustawy – Prawo przewozowe, to właśnie przewoźnik zobowiązany zostanie do wypłacenia odszkodowania za szkody powstałe podczas wypadku komunikacyjnego, które poniesione zostały przez pasażerów korzystających z usługi transportu. Jeżeli wycieczka bądź też przejazd zorganizowany został przez biuro podróży, nie będzie ono ponosiło żadnej odpowiedzialności natomiast odszkodowanie od przewoźnika będzie zasadne.
To przewoźnik powinien zapewnić pasażerom odpowiednie warunki przejazdu oraz dbać o ich bezpieczeństwo.
Dzięki ustawie o prawie przewozów pasażerowie są chronieni przed przedwczesnym odjazdem lub opóźnieniem środka transportu.
Zanim dokonamy transakcji potwierdzającej nasze uczestnictwo w wycieczce lub przewozie, należałoby sprawdzić z usług jakiego przewoźnika korzysta dane biuro podróży. Jeżeli jednak doszło już do wypadku komunikacyjnego, a szkody zostały poniesione należy bezwzględnie ubiegać się o odszkodowanie. Najważniejsza w takim przypadku będzie umowa przewozu, ponieważ to na jej podstawie można będzie dochodzić roszczeń z tytułu poniesionej szkody.
Umowa ta to nic innego jak zakupiony bilet podróży lub w przypadku biura podróży – podpisanie umowy świadczenia usług turystycznych.
Warto również nadmienić, iż osoby które nie zawarły umowy przewozu, a w czasie wypadku znajdują się na pokładzie środka transportu także mogą wysunąć roszczenia odszkodowawcze.
Zawarcie umowy następuje przez samą obecność klienta np. w autokarze.
Przy wniesieniu roszczenia o odszkodowanie od przewoźnika, pasażer musi wskazać związek przyczynowo-skutkowy między zawinionymi działaniami przewoźnika a stratami, które poniósł klient. Za straty, które nie powstały z winy przewoźnika, nie będzie on odpowiadał.