Wypadek przy pracy to niezwykle pechowe zdarzenie, które niesie za sobą falę negatywnych skutków dla pracownika. Niestety statystyki rządowe nie napawają optymizmem i tylko w 2015 r. ponad 87 tys. osób uległo wypadkowi przy pracy. Problemy zdrowotne i brak możliwości powrotu do pracy potrafią przekreślić poszkodowanemu realizację życiowych planów. Szybki powrót do zdrowia może jednak zagwarantować wysokie odszkodowanie za wypadek przy pracy.
Komu należne jest odszkodowanie?
Za wypadek przy pracy uznawane jest zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną, które powoduje uraz lub śmierć. Warto podkreślić, że zdarzenie to musi nastąpić w związku z wykonywaną pracą, realizacją obowiązków służbowych lub poleceń przełożonego. Odszkodowania powypadkowe w pracy są należne osobom zatrudnionym w oparciu o umowę o pracę i umowę zlecenie.Poznaj szeroki katalog świadczeń odszkodowawczych
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy ma prawo dochodzenia licznych świadczeń odszkodowawczych m. in.- świadczenia rehabilitacyjne
- zasiłek wyrównawczy z tytułu obniżonego wynagrodzenia
- zasiłek chorobowy
- odszkodowanie za uszczerbek na zdrowiu
- odszkodowanie dla rodziny zmarłego na skutek wypadku w pracy
- renta z tytułu niezdolności do pracy
- renta szkoleniowa umożliwiająca zmianę pracy
- renta rodzinna dla bliskich zmarłego pracownika
- dodatek pielęgnacyjny
Zgłoszenie wypadku przy pracy w praktyce
Wielu pracowników poszkodowanych w wypadkach przy pracy nie wie jak postępować po zdarzeniu. Pracownik ma obowiązek zgłoszenia wypadku pracodawcy niezwłocznie po zdarzeniu. W sytuacji, gdy stan zdrowia nie pozwala na skontaktowanie się z pracodawcą zgłoszenia może dokonać inna osoba, która zdarzenie zauważyła. Pracodawca ma obowiązek udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanemu, a także zabezpieczenia miejsca wypadku. W kolejnym krokach niezbędne jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku, a także sporządzenie protokołu powypadkowego, karty wypadku, które musi otrzymać inspekcja pracy i poszkodowany.Pracownik ma prawo dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od:
- ZUS – pracownik musi złożyć wniosek, protokół powypadkowy, zaświadczenie o stanie zdrowia we właściwym ZUS. Na podstawie zgromadzonych informacji ZUS wzywa poszkodowanego na komisję w celu ustalenia uszczerbku na zdrowiu przez lekarza orzecznika ZUS. Po wydaniu orzeczenia pracownik ma 14 dni na złożenie odwołania od decyzji. W przypadku braku odwołania ZUS podejmuje decyzje o przyznaniu bądź odmowie wymienionych we wniosku świadczeń odszkodowawczych.
- Pracodawcy – pracownik ma prawo dochodzenia odszkodowania od pracodawcy. Poszkodowany ma obowiązek jednak wykazać, że pracodawca ponosi winę za zaistniały wypadek. Należy pamiętać, że w branżach o podwyższonym stopniu zagrożenia pracodawca odpowiada za szkody niezależnie od stopnia winy. W branży budowlanej, kolejowej, paliwowej itp. odpowiedzialność kształtowana jest na zasadzie ryzyka! Pracownik może dochodzić odszkodowania od pracodawcy lub ubezpieczyciela u którego wykupił on polisę OC.