Komisja Nadzoru Finansowego w ostatnim czasie przygotowała projekt listy rekomendacji dla Towarzystw Ubezpieczeniowych w zakresie likwidacji szkód osobowych.
Poniżej przedstawiamy wszystkie rekomendacje, które najprawdopodobniej wejdą w życie pod koniec 2016r.
Lista Rekomendacji Organizacja, zarządzanie, nadzór i kontrola procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia
Rekomendacja 1 Zakład ubezpieczeń powinien posiadać strukturę organizacyjną służącą prawidłowemu funkcjonowaniu procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia.
Rekomendacja 2 Zarząd zakładu ubezpieczeń powinien zapewnić efektywne zarządzanie procesem ustalania i wypłaty zadośćuczynienia.
Rekomendacja 3 Rada Nadzorcza zakładu ubezpieczeń powinna nadzorować funkcjonowanie procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia w zakresie dostosowanym do skali prowadzonej działalności oraz wielkości i profilu ryzyka związanego z tą działalnością.
Rekomendacja 4 Zakład ubezpieczeń powinien opracować, przyjąć i zapewnić funkcjonowanie procedur obejmujących proces ustalania i wypłaty zadośćuczynienia.
Rekomendacja 5 W zakładzie ubezpieczeń powinien być wdrożony efektywny system kontroli wewnętrznej obejmujący proces ustalania i wypłaty zadośćuczynienia. System ten powinien by zaprojektowany oraz zarządzany w taki sposób, aby wspierał kadrę zarządzającą oraz Radę Nadzorczą zakładu ubezpieczeń w wypełnianiu obowiązków związanych z zarządzaniem i nadzorowaniem tego procesu.
Rekomendacja 6 Zakład ubezpieczeń powinien opracować, przyjąć i zapewnić funkcjonowanie systemu informacji zarządczej dotyczącej procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia, dostosowanego do skali prowadzonej działalności oraz wielkości i profilu ryzyka związanego z tą działalnością, będącego integralną częścią systemu zarządzania zakładu ubezpieczeń, pozwalającego na identyfikację ryzyk występujących w tym procesie.
Rekomendacja 7 Zakład ubezpieczeń powinien zapewni, że outsourcing nie doprowadzi do pogorszenia jakości funkcjonowania procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia oraz systemu zarządzania zakładu ubezpieczeń, w szczególności nadmiernej ekspozycji na ryzyko operacyjne oraz na ryzyko utraty reputacji, a także pogorszenia możliwości monitorowania przez organ nadzoru przestrzegania przez zakład ubezpieczeń jego obowiązków w przedmiotowym zakresie.
Rekomendacja 8 Zakład ubezpieczeń powinien opracować, przyjąć i zapewnić funkcjonowanie systemu wynagradzania likwidatorów, zapewniającego efektywny przebieg procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia.
Rekomendacja 9 Zakład ubezpieczeń powinien zapewni, że pracownicy wykonujący czynności w ramach procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia dysponują kompetencjami i wiedzą w zakresie wykonywanych czynności, w szczególności poprzez dostęp do szkoleń dotyczących tego procesu.
Sposób prowadzenia postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia
Rekomendacja 10 Zakład ubezpieczeń powinien prowadzić postępowanie w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia w sposób zapewniający wypłatę zadośćuczynienia lub podjęcie decyzji o odmowie wypłaty zadośćuczynienia w całości lub części w terminach wynikających z przepisów prawa.
Rekomendacja 11 Komunikacja likwidatora z podmiotami, z którymi kontaktuje się on w toku postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia powinna być prowadzona z zachowaniem należytej staranności związanej z zawodowym charakterem prowadzonej przez zakład ubezpieczeń działalności ubezpieczeniowej.
Rekomendacja 12 Zakład ubezpieczeń powinien opracować, przyjąć i zapewnić funkcjonowanie procedur określających sposób kontaktowania się pomiędzy likwidatorem a podmiotami w toku postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia, będących elementem systemu zarządzania zakładu ubezpieczeń.
Rekomendacja 13 Zakład ubezpieczeń powinien gromadzić dokumentację dotyczącą postępowania w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia, obejmującą w szczególności dokumentację zebraną w toku tego postępowania oraz uzasadnienie wysokości i dokonania aktualizacji utworzonej rezerwy na niewypłacone odszkodowania i świadczenia, z zachowaniem należytej staranności związanej z zawodowym charakterem prowadzonej przez niego działalności ubezpieczeniowej.
Rekomendacja 14 Zakład ubezpieczeń powinien zapewnić poszkodowanemu pełną i zrozumiałą informację o sposobie ustalenia wysokości zadośćuczynienia.
Rekomendacja 15 Występując z propozycją zawarcia ugody zakład ubezpieczeń powinien zapewni poszkodowanemu pełną i zrozumiałą informację o sposobie ustalenia wysokości proponowanego do wypłaty zadośćuczynienia.
Rekomendacja 16 Zakład ubezpieczeń w postępowaniu w zakresie ustalenia i wypłaty zadośćuczynienia powinien kierować się obiektywizmem, rozważając całokształt okoliczności sprawy, przy poszanowaniu sytuacji życiowej, w której znalazł się poszkodowany.
Sposób ustalania wysokości zadośćuczynienia
Rekomendacja 17 Zakład ubezpieczeń powinien indywidualnie rozważać okoliczności wpływające na wysokość zadośćuczynienia oraz stosować kryteria ich oceny.
Rekomendacja 18 Zakład ubezpieczeń, przy ustalaniu wysokości zadośćuczynienia, powinien, rozważając całokształt okoliczności sprawy, brać pod uwagę okoliczności istotne przy ocenie rozmiaru szkody niemajątkowej.
Rekomendacja 19 Zakład ubezpieczeń, przy ustalaniu wysokości zadośćuczynienia, powinien indywidualnie oceniać istnienie więzi emocjonalnej uzasadniającej uzyskanie zadośćuczynienia i jego rozmiar.
Rekomendacja 20 Zakład ubezpieczeń może pomniejszyć należne poszkodowanemu zadośćuczynienie o kwotę wynikającą ze stopnia przyczynienia się poszkodowanego do powstania szkody niemajątkowej lub zwiększenia jej rozmiaru, z uwzględnieniem kompensacyjnej funkcji zadośćuczynienia.
Rekomendacja 21 Zakład ubezpieczeń powinien wypłaci, na żądanie poszkodowanego, odsetki za opóźnienie w wypłacie zadośćuczynienia.