Wielu z nas korzystało z różnych świadczeń medycznych. Jednakże nikt nie zastanawia się nad tym jakie pacjent ma prawa. Co zrobić gdy dojdzie do łamania tych praw? Gdzie się skierować? Gdzie uzyskać pomoc?

Jakie kroki może podjąć pacjent gdy jego prawa są łamane?

  • Krok Pierwszy – Sekcjia ds Skarg i Wniosków w NFZ

W sytuacji, gdy dojdzie do naruszenia praw pacjenta w zakładzie opieki zdrowotnej, praktyce lekarskiej lub pielęgniarskiej, mających podpisany kontrakt z NFZ, a kwestia dotyczy niewykonania prawidłowej umowy z NFZ, pacjent ma prawo skierować się do Sekcji ds Skarg i Wniosków NFZ. NFZ ma za zadanie dokonać kontroli zakładu pod kontem prawidłowego wykonania umowy z Funduszem, jak również może nałożyć karę finansową.

Sekcja ds Skarg i Wniosków NFZ znajduje się w każdym oddziale NFZ województwa i w Centrali w Warszawie.

  • Krok Drugi – Wiosek do Rzecznika Praw Pacjenta

Natomiast, gdy pacjent chce skierować zarzuty przeciwko działaniom NFZ, w tym przeciwko świadczeniodawcom, może skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Pacjenta. Działania Rzecznika reguluje ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (

  • Krok Trzeci – Ugoda lub postępowanie sądowe

W sytuacji zaistnienia zdarzenia medycznego pacjent lub jego spadkobiercy mają prawo dochodzić odszkodowania od zakładu opieki zdrowotnej w drodze postępowania sądowej lub zadośćuczynienia za krzywdę tamiflu medicine.

Aby można było dochodzić prawa do odszkodowania w postępowaniu sądowym należny wskazać winę lekarza – winę umyślną lub niedbalstwo. Ponadto musi zaistnieć związek przyczynowy między działaniem lub zaniechaniem do odszkodowania, a powstałą szkodą.

Pacjent lub jego spadkobiercy mogą wnieść roszczenie o naprawę szkody do 3 lat od dnia, w którym osoba poszkodowana dowiedziała się o szkodzie i o osobie zobowiązanej do naprawienia szkody (art. 442 k.c.). Roszczenia przedawniają się każdorazowo przed upływem 10 lat, od dnia powstania zdarzenia, bez względu na to kiedy powstała i jak została ujawniona.

Poszkodowana osoba może również zawrzeć ugodę z ubezpieczycielem szpitala.

Warto pamiętać, że dla celów dowodowych należy gromadzić dokumentację medyczną z przebiegu leczenia. Zakład opieki zdrowotnej ma za obowiązek udostępnić  wyciągi, odpisy i kopie dokumentacji medycznej, w sytuacji gdy pacjent o to wystąpi. Koszty w takim wypadku ponosi pacjent

  • Krok Czwarty- Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej

Pacjent może również zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej, w przypadku zaistnienia braku staranności, błędów i zaniechań lekarza, jak również postępowania lekarza, które jest sprzeczne z zasadami etyki zawodowej i przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza.

ZNAJDŹ NAS:

FACEBOOK