Rozpoczął się okres jesienno-zimowy. Dni są coraz krótsze, zmrok zapada dużo wcześniej niż w okresie letnim, a bezpieczeństwo rowerzysty na drodze jest zagrożone. Jak w takich warunkach rowerzysta powinien zachować się na drodze i jak powinien zadbać o swoje bezpieczeństwo?
Policyjne statystyki
Bezpieczeństwo rowerzysty na drodze to temat, który każdego roku powraca, w tym właśnie okresie. Jest to związane z faktem występowania większej ilości wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. Niestety często, za wypadki te winę ponoszą sami rowerzyści. Przykładem może być tragiczny wypadek z dnia 23 października 2016 roku z miejscowości Bartodzieje. Po godzinie 19:00 kierowca samochodu śmiertelnie potrącił rowerzystę, który poruszał się poza terenem zabudowanym, bez żadnego oświetlenia czy elementów odblaskowych.
Jeśli spojrzymy na policyjne statystyki z 2015 roku, dowiemy się, że rowerzyści brali udział w 4634 wypadkach drogowych, w których poszkodowanych było 4473 osób, zginęły 303 osoby, w tym aż 300-stu rowerzystów. Największą ofiarochłonnością cechują się wypadki w terenie niezabudowanym, co piąty taki wypadek jest śmiertelny.
Bezpieczeństwo rowerzysty na drodze w terenie niezabudowanym
Podstawowy czynnik, który chroni rowerzystę przed wypadkiem to odpowiednie oświetlenie roweru. Należy do niego:
- co najmniej jedno światło przednie o barwie białej lub żółtej, świecące stałym lub migającym światłem,
- co najmniej jedno światło tylne świecące stałym lub migającym światłem,
- co najmniej jedno światł0 tylne o barwie czerwonej, odblaskowe,
- kierunkowskazy, jeśli niemożliwe jest sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.
Za brak wymaganego oświetlenia roweru, rowerzysta może zostać ukarany mandatem w wysokości nawet 100 zł.
Należy pamiętać, że rowerzysta poruszający się po nieoświetlonej drodze, bez wymaganego oświetlenia roweru oraz odblasków jest widoczny dla kierowcy samochodu dopiero z odległości około 30 metrów, co często jest zbyt krótkim dystansem na wykonanie jakiegokolwiek manewru czy uniku.
Bezpieczeństwo rowerzysty na drodze w terenie zabudowanym
W terenie zabudowanym, najbezpieczniejszym miejscem do poruszania się dla rowerzysty, są wytyczone ścieżki rowerowe. Jeśli takich ścieżek w danym miejscu nie ma, rowerzyści mają prawo poruszać się poboczem. Jeśli nie ma możliwości jazdy poboczem ze względu na jego zły stan bądź znajdujących się tam pieszych, można jechać prawą stroną jezdni. Z chodnika, kierujący jednośladem może korzystać jeśli warunki atmosferyczne znacznie utrudniają jazdę ulicą. Dziecko do 10. roku życia może jeździć chodnikiem niezależnie od innych czynników.
Dla wielu kierowców jednośladów niejasne są przepisy dotyczące poruszania się po przejściach dla pieszych. Należy pamiętać, że po dojeździe do przejścia dla pieszych, gdzie nie ma wyznaczonego przejazdu rowerowego, obowiązkiem rowerzysty jest zatrzymanie się, zejście z roweru i przeprowadzenie go na drugą stornę ulicy. Mandat za przejechanie rowerem na takim przejściu to 50 do 100 zł. Jeśli natomiast wzdłóż przejścia dla pieszych, wyznaczona jest ścieżka rowerowa, wtedy rowerzysta może przejechać na drugą stronę jezdni.
Zarówno kierowca roweru jak i samochodu, a także pieszy powinien stosować się do reguły ograniczonego zaufania do pozostałych uczestników ruchu drogowego i powinien być czujny wobec wszytskiego co dzieje się na drodze.
ZNAJDŹ NAS: