Przedsiębiorca posiadający samochód firmowy, który został uszkodzony w wypadku komunikacyjnym ma prawo dokonać likwidacji szkody, a otrzymane odszkodowanie rozliczyć. Jednakże rozliczenie szkody zależy od tego jaką polisę posiada przedsiębiorca.

Gdy przedsiębiorca posiada polisę AC?

Przedsiębiorca, który posiada aktualną polisę AC odszkodowanie stanowi w całości przychód w momencie jego wypłaty. W sytuacji, gdy warsztat bezpośrednio rozlicza się z ubezpieczycielem to koszty naprawy stanowią przychód przedsiębiorcy. Właściciel firmy do kosztów uzyskania przychodów wlicza wszystkie dokonane naprawy:
  • bez ograniczeń jeżeli pojazd jest środkiem trwałym
  • częściowo na podstawie ewidencji przebiegu, gdy pojazd jest własnością prywatną wykorzystywanym w celach firmowych.

Gdy przedsiębiorca nie posiada polisy AC?

Przedsiębiorca podsiadający tylko ubezpieczenie OC nie może kosztów naprawy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Odszkodowanie stanowiące zwrot wydatków za naprawę pojazdu nie jest przychodem. Ponadto jeżeli kwota zwrotu jest wyższa niż koszty naprawy pojazdów do nadwyżka stanowi przychód podatkowy.

Przedsiębiorca, który wybierze rachunkową metodę likwidacji szkody nie odnotowuje przychodu. Natomiast w przypadku metody kosztorysowej, przedsiębiorca może zaliczyć odszkodowanie jako przychód, jeżeli nie posiada faktury z naprawy pojazdu w warsztacie. Ale w momencie dokonania naprawy (np. w późniejszym terminie) właściciel firm musi wystawić korektę za okres rozliczeniowy otrzymanego odszykowania.

Rodzaj polisy oraz likwidacja szkody - odliczenie VAT

Przedsiębiorcy, którzy są "vatowcami" mogą odliczyć podatek VAT z faktury za naprawę i nie ma tu znaczenia jaki rodzaj plisy posiada właściciel firmy, a odliczenie przysługuje wówczas, gdy naprawiany pojazd jest nadal wykorzystywany w celach prowadzonej działalności gospodarczej.

Dodatkowe koszty związane z wypadkiem

Wypadek komunikacyjny nie tylko jest związany z naprawą uszkodzonego pojazdu ale pociąga za sobą dodatkowe koszty jak, koszty:

  • holowania
  • transportu kierowcy
  • wyciągnięcia pojazdu z rowu
  • wynajęcia samochodu zastępczego

Koszty te można zaliczyć do kosztów pośrednich, jako koszty uzyskania przychodu i nie ma znaczenia czy przedsiębiorca posiada ubezpieczenie AC.

 Gdy pojazd jest doszczętnie zniszczony?

W sytuacji, gdy pojazd jest doszczętnie zniszczony i nie da się go naprawić to ubezpieczyciel orzeka szkodę całkowitą. Oznacza to, że przedsiębiorca otrzymuje odszykowanie, które wynika z umowy ubezpieczenia i zalicza je jako przychód.

Zaliczenie straty powstałej w związku z wypadkiem komunikacyjnym jako koszty działalności są uzależnione od posiadanej polisy:

  • posiadacze polisy AC  mogą odliczyć straty
  • posiadacze tylko polisy OC nie mogą odliczyć strat.

Jeżeli pojazd jest środkiem trwałym firmy, a właściciel firmy ma polisę AC to kosztem związanym z kasacją pojazdu jest niezamortyzowana wartość. Natomiast, gdy pojazd jest rozliczany na podstawie ewidencji przebiegu to limit kosztów jest zaliczany jako straty.

ZNAJDŹ NAS:

FACEBOOK