Gdy dojdzie do wypadku komunikacyjnego samochodu należącego do firmy jednoosobowej przedsiębiorca ma prawo domagać się od ubezpieczyciela odszkodowania, które jest wyliczane na podstawie określonych metod likwidacji szkody. Przedsiębiorca po uzyskaniu takiego odszkodowania musi rozliczyć się z warsztatem i zapłacić bądź odliczyć podatek VAT.

Metoda likwidacji szkody a wysokość odszkodowania

Przedsiębiorca ubiegający się o odszkodowania z OC sprawcy ma do wyboru dwie metody likwidacji szkody:

  • Metoda kosztorysowa

Metoda ta polega na tym, że ubezpieczyciel dokonuje wyceny kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu. Koszty takiej wyceny są uzależnione od stawek rynkowych. Następnie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie na konto poszkodowanego przedsiębiorcy. Właściciel firmy dokonuje naprawy pojazdu już w własnym zakresie.

Warto pamiętać, że w sytuacji gdy przedsiębiorca jest płatnikiem podatku VAT otrzymuje odszkodowanie w kwocie netto, a gdy jest zwolniony z podatku od towaru u usług to odszkodowanie jest wypłacane w pełnej kwocie.

  • Metoda rachunkowa

Likwidacja szkody na podstawie metody rachunkowej polega na tym, że przedsiębiorca dokonuje naprawy pojazdu w warsztacie i przedstawia firmie ubezpieczeniowej fakturę naprawy. Dzięki temu ma podstawę do zwrotu podatku. Właściciel firmy może również dokonać naprawy w warsztacie, który ma podpisaną umowę z firmą ubezpieczeniową, wówczas warsztat rozlicza się bezpośredniość z ubezpieczycielem.

W jednym i drugim przypadku, gdy przedsiębiorca jest "vatowcem" ma obowiązek rozliczyć się z warsztatem i zapłacić podatek VAT ceny netto z naprawy. Dodatkowo właścicielowi firmy jako nabywcy usługi należy się faktura VAT.

Rodzaj posiadanej polisy a rozliczenie podatku dochodowego i kosztów

Każde otrzymane odszkodowanie, które ma bezpośredni związkiem z prowadzoną działalnością gospodarczą należy opodatkować. W związku z tym, w trakcie rozliczania kosztów naprawy pojazdu uszkodzonego w wypadku zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa z 26 lipca 1991 r Dz.U z 2012 r poz. 361 z późn. zm.) oraz art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa z 15 lutego 1992 r Dz.U. z 1992 nr 21 poz. 86 z późn. zm.) za koszty uzyskania przychodów nie uważa się strat, które powstały w wyniku utraty lub likwidacji pojazdu, a także koszty remontu, wówczas gdy pojazd nie został objęty ubezpieczeniem dobrowolnym.

Oznacza to, że rozliczenie kosztów naprawy jest uzależnione od tego czy przedsiębiorca posiada ubezpieczenie dobrowolne -  ubezpieczenie AC.

ZNAJDŹ NAS:

FACEBOOK